11.1 C
София
вторник, 23 април 2024 г.

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Самолетните билети са поскъпнали с 20-30% през миналата година

Цените на самолетните билети са се увеличили с 20-30% през миналата година спрямо пред-Covid-19 периода.

Силното търсене на пътувания по въздух е продължило да стимулира възстановяването на пътническите пазари през 2023 г., но авиоиндустрията продължава да се бори с последиците от пандемията, коментира председателят на Асоциацията на българските авиокомпании (АБА) Светослав Станулов, който представи годишния анализ за сектора.

В световен мащаб трафикът през цялата 2023 г. е бил 94,1% от нивата преди пандемията. 4,3 милиарда са достигнали пътниците през м.г., което е увеличение с 23% спрямо 2022 година. Според IATA през 2024 г. 4,7 милиарда ще предпочетат да пътуват по въздуха.

Въпреки бързия растеж на търсенето и липсата на ограничения за пътуване, авиационната индустрия все още се бори с последиците от пандемията по време на която отчете историческа загуба от почти 140 милиарда USD.

Значителен попътен вятър донесе на авицационната индустрията 20-процентното намаление на средната цена на самолетното гориво. Но миналата година ще се запомни също с проблемите в наземното обслужване на летищата, които причинаха множество закъснели и дори отменени полети, дълги опашки, стачкуващи работници. Военните конфликти в Украйна и Близкия Изток допълнително усложниха ситуацията. Няколко нови конструктивни проблеми излязоха наяве при самолетите на Boeing и при някои двигатели, най-вече при Geared Turbofan на Pratt & Whitney.

В България работят 20 въздушни превозвачи с валиден оперативен лиценз, сред които са Юръпиън Еър Чартър, България Еър, Би Ейч Еър, Карго еър, Бул Еър, АЛК, Fly2Sky, Електра Еъруейс, Компас Карго Еърлайнс, Хели Ер, Авиостарт, Гъливеър, те изпълняват редовни и чартърни пътнически полети, товарни и специализирани авиационни превози.

Над 85% от самолетите на нашите компании през 2023-а са осъществявали превози между летища изцяло извън България, основно в Италия, Германия, Полша, Гърция, Турция, Франция, Нидерландия, Косово, както и Египет, Армения, Тунис, Нигерия, Филипините, САЩ. Карго полетите са изпълнявани изцяло в Европа. Сериозен обаче е проблемът с персонала, особено дефицитни са пилотите и българските компании са принудени да наемат чужденци. 10% от пилотите в българските авиокомпании вече са чуждестранни граждани основно от европейски държави. Само 5 на сто не бяха бългтари през 2018 година.

Недостатъчните възможности за първоначално обучение на пилоти се превръща в сериозен риск за нормалното функциониране на гражданската авиация в България. Вече над 10 години няма държавна стипендия за този тип обучение.

Необходим е анализ на възможностите за превръщане на летище София в хъб за транзитни и трансферни полети, за да се подобри свързаността, коментира още Светослав Станулов. В момента аеропортът няма бърза и пряка връзка с националната железопьтна инфраструктура, а гара „Искър“ е само на спирка с метрото от аерогарата.

Последни новини

- Реклама -