13.8 C
София
петък, 18 април 2025 г.

Шефовете на АПИ назначени от Андрей Цеков

Скандалният шеф на АПИ Йордан Вълчев е от банката кадри на „Продължаваме промяната“, показва проверка на „Филтър“. Като член на управителния съвет е назначен през ноември 2023 година от бившия регионален министър Андрей Цеков, който носи цялата отговорност за избора си. От назначението си досега Вълчев е несменяем вече година и половина. Заместникът му Стоян Николов също е наследство от кабинета на сглобката с премиер Николай Денков и регионален министър Цеков, а Венцислав Атанасов е от служебния кабинет на Димитър Главчев, чийто регионален министър Виолета Коритарова издигна Йордан Вълчев като номер 1 в АПИ. 

Корените ни трагедията с малката Сияна трябва да се търсят още с избора на Андрей Цеков за министър на регионалното развитие и благоустройството. Според специалисти в тази област неговата експертиза е равна на нула. Партийно назначение на висок чиновнически пост. Впоследствие Цеков е задръстил АПИ с безхаберни случайници. Триото Вълчев, Николов и Атанасов оцеля и в редовното правителство. Точно към тях насочи гнева си бащата на малката Сияна, която загина на пътя Бяла – Ботевград до плевенското село Телиш. Тримата от ръководството на АПИ засега остават в сянка. Регионалният министър Иван Иванов отстрани само шефовете на областното пътно управление в Плевен. Според източниците на „Филтър“, в АПИ обаче всичко зависи от ръководството, дори обезопасяването на опасни участъци. В деня след катастрофата, при която загина Сияна, от АПИ съобщиха, че няма проблеми с участъка там. 3 дни по-късно се оказа, че има, и нито един от централното ръководство не излезе да обясни ситуацията. „Заети са да разпределят милиарди, да вдигат цените на винетките и да лъжат хората, че скоро камерите им ще мерят средна скорост по магистралите“, обобщава ситуацията служител на агенцията от ниските нива, който има достатъчно информация за работата по върховете. А тримата шефове на АПИ не са случайни. 

Личният избор на „Продължаваме промяната“ за шеф на управителния съвет Йордан Вълчев 22 години е проектирал пътища. Преди да стане голям държавен началник, е работил в чужбина, а у нас е бил строителен надзорник на ключови пътища, до един свързани със скандали, кражби и много катастрофи. Един от тях е Мездра – Ботевград. Трасето закъснява с години и още не е пуснато, въпреки че надзорникът сега е шеф на АПИ. Има съмнения за злоупотреби, но не са доказани. Вълчев е работил и по „Хемус“, която отново е свързана със скандали, злоупотреби, кражби на пари и тънък асфалт, а освен това се бави с години. Другите обекти в биографията му са автомагистралите „Струма“ и „Тракия“, за които в миналото бивши шефове на АПИ бяха обвинени за злоупотреби, но така и не стигнаха до съда. Надзиравал е строежа на Западната дъга на околовръстното в София, която се напълни с дупки скоро след пускането. 

Братът на Йордан Вълчев Асен пък е бил представител на една от компаниите в обръчите на „Агромах“, чийто шеф Методи Бачев почина, а настоящите са обвиняеми за пране на пари от строежа на „Хемус“. 

Вторият човек в АПИ Венцислав Атанасов също не е случаен и е свързан с инфраструктурни обекти. Бил е шеф на общинско дружество в Благоевград, а после кандидат за общински съветник от ГЕРБ в града. Член е на младежката структура на партията. 

Геодезистът Стоян Николов успешно съчетава високия пост в АПИ с частния бизнес, който формално напуска, но сега се управлява от жена му и сестра му, показа проверка на „Филтър“. Фирмите му са работили с десетки малки общини по обществени поръчки, както и с държавни институции, а проектите са били финансирани от АПИ. След случая със Сияна започна разследване, което може да стигне и до върха на агенцията, научи „Филтър“. Вината на висшите ръководители обаче се доказва трудно, показва съдебната практика. Бившите шефове на АПИ Светослав Глосов и Дончо Атанасов например бяха обвинени заради катастрофата до Своге, когато загинаха 20 души. Те бяха дадени на съд заради калпавия ремонт и лошата настилка, за която не са взели мерки. Съдът върна делото на прокуратурата, а тя го прекрати. Подобна е съдбата и на делото срещу Лазар Лазаров, който беше подсъдим за безстопанственост. Според прокуратурата по един от лотовете на „Тракия“, където надзорник е бил Йордан Вълчев, са спестени над половин милион лева. Изпълнител на проекта беше същата фирма „Агромах“, с която е свързан и братът на Йордан Вълчев. Преди година Лазар Лазаров беше оправдан на първа инстанция.

Александър МЕТОДИЕВ 

Последни новини

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
Филтър
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.