20.2 C
София
сряда, 19 юни 2024 г.

София ще стане Амстердам, ама друг път


8 часа сутринта. Имам половин час да заведа малкия до училището. Ако той не се заглежда по кучетата, изведени за сутрешния си тоалет, смятам, че ще успеем, защото разстоянието е 1,7 километра. Знам с точност, защото градът не ми е съвсем познат и постоянно ползвам GPS. Движим се пеша, защото най-близките спирки на трамвая и на автобуса са на 15 минути бърз ход. Двамата сме сред малцината пешеходци в този час. Това е най-оживеното време, когато хората тръгват за работа, а родителите водят децата си на градини и училища. Нямам точна статистика, но вероятно 80 на сто от онези, които срещам, са върху велосипеди. Млад мъж с костюм и връзка явно закъснява и бързо върти педалите. Майка е сложила на седалката зад себе си 6–7 годишно момиченце, а в скута й е по-малкото дете. Млада жена набива спирачката непосредствено преди светофара и това успокоява развяващата й се копринена рокля. Вероятно някои семейства си правят кооперация, защото в закачени на колелото странни дървени кошари с навеси се возят по 3–4 деца.

Освен велоалеи в Амстердам са изградени и огромни паркинги за колелета

Познахте ли къде съм? Това не е София, която Борис Бонев и съратници от „Спаси София“ искат да ни построят в необозримо бъдеще. Това е отдавна построената Хага, административният център на Нидерландия. В града, който е на 40 километра от Амстердам, се намират повече от дузина европейски и световни институции. Не само холандците карат велосипеди, а и всички чужденци, които живеят и работят там, защото това е най-евтиният и лесен транспорт. Нидерландия, както се разбира и от името на държавата, („ниската земя“) е равна като тепсия. Холандците са отвоювали всяка педя от морето и ценят изключително малката си територия. Тази страна е образец за градоустройство и инфраструктура. Там не само е възможно да се придвижваш с велосипед, но е и наложително, защото градският транспорт е скъп и линиите не пресичат жилищните квартали, които са потънали в зеленина. Едва проходили, децата се учат да карат колело, жени и мъже над 80 години също се придвижват по този начин. Велоалеи опасват и пресичат населени места, на всеки няколко метра бордюрите на тротоарите са свалени, за да минават лесно колела и колички. Здравната каса осигурява електрически возила на възрастни и на хора с проблеми и те се движат свободно навсякъде, дори в магазините.

Много може да се пише за качеството на живота в тази страна, което е свързано не само с велосипедите, а и със социалната и здравната система, с административните услуги, които са напълно електронни, с разделното събиране на боклука и почистването на улиците с прахосмукачки и т.н., и т.н. Може би затова въпреки не особено приветливия дъждовен климат на една трета от територията на България вече са се събрали над 16 милиона души. И постоянно прииждат от близо и далеч, дори от България.

Съжалявам, Борис Бонев, но София е на светлинни години от Амстердам и няколко велоалеи няма да променят дистанцията.

Да не говорим, че климатът в България, с жегите през лятото и с поледиците през зимата, изобщо не е подходящ за велосипед. Друг проблем е денивелацията в София, почти непосилно е да прекосиш града на две колела от „Младост“ до „Люлин“. Проучване на ЕК показва, че в държавите от Южна и Източна Европа велотранспортът не е популярен, използва се от символичен брой хора.

Затова няколко велоалеи, организирани набързо по булевардите „Витоша“ и „Патриарх Евтимий“ предизвикаха неколкодневни протести срещу новите правила в паркирането и движението, които въведе Столичната община. На пътните платна вече може да се паркира косо, което пък изправи на нокти шофьорите, принудени да влизат в насрещното движение при маневри на заден.

Основните инициатори на промяната са общинският съветник Борис Бонев и съмишленици, което предизвика протестиращи да напишат върху плакати „Спаси София от „Спаси София“.

Междувременно от Европейския център за транспортни политики съобщиха, че подават жалба до съда, защото прекрояванията на булевардите нарушават пет наредби и два закона. Промените в организацията на движението в центъра на София ще предизвика задръствания, смята вътрешният министър Калин Стоянов.
„За да можем да решим проблемите с чистотата на въздуха в София, трябва да продължим с мерки, които стимулират това. Една от тях е алтернативният транспорт, да можеш да се придвижиш с велосипед. Никой не е глух, чуваме ги хората, търсим къде да реализираме подземни паркинги, но не може всичко да стане по едно и също време“, отговори кметът Васил Терзиев.

Заради създадените от ръководството на Столичната община проблеми в движението и паркирането по бул. „Витоша“, бул. „Патриарх Евтимий“ и ул. „Фритьоф Нансен“ настояваме за отмяна на направената реорганизация на движението, заяви пред „Филтър“ Вили Лилков от „Синя София“. Той подчерта, че неудачната промяна не е съгласувана със СОС и неговите комисии.

Трайчо Трайков се извини, „Велоеволюция“ плаши с контрапротест

„Бих искал да се извиня за начина, по който Столична община прави реорганизацията на движението по бул. „Патриарх Евтимий“, бул. „Витоша“ и ул. „Фритьоф Нансен“, написа в профила си във Фейсбук кметът на район „Средец“ Трайчо Трайков. Той обясни, че е поискал да има обществено обсъждане на проекта. „Много голям проблем за мен е, че не съм успял да убедя колегите колко е важно да се работи именно с уважение и мисъл за местната общност, както и че съм допуснал информацията с мен да се споделя умишлено избирателно“, написа още районният кмет. Трайчо Трайков иска финансиране от общината, за да се проектира подземен паркинг в района на кръстовището на ул. „Гурко“ и бул. „Васил Левски“. Постът взриви интернет пространството и за броени часове стотици реагираха на кметското извинение.
„София ще стане Амстердам, въпросът не е дали, а кога!“, написа Emilia Vassileva.
„Първо трябваше да увеличат местата за паркиране и после да променят движението. Така търсещите да паркират обикалят по 30–40 минути понякога за място и замърсяват много повече въздуха в центъра, отколкото факта, че ще има хора, които ще могат да се придвижват с велосипеди“, смята Марияна Панова.

„Някой помисли ли как ще се зареждат магазините по „П. Евтимий“ от страната на бус лентата, което е само част от безумието за сметка на болшинството софиянци и за радост на двайсетина велосипедисти на час… София не е и няма да стане Амстердам. Комсомолецът Бонев си прави личен ПР за наша сметка, а утре като падне в съда решението, кой ще плаща сметката“, пита Iancho Hadjistefanov

„Може ли да спрете „раздаването“ на служебни паркоместа и да предложите червена зона за паркиране – само за паркиране на живеещи в зоните, както е в Созопол“, предлага Пий Вода.

„Проверих преди време за абонамент в паркинга до Булбанк. Имаше 4 места с цена 400 лв. месечно (600 лв. служебен абонамент). В Испания месечният абонамент беше 30 евро. Общината трябва да реши първо проблема с паркирането в цяла София, не само в центъра, преди да започне следващото глупаво преустройство“, твърди Eli Vassileva.

„Готови сме да протестираме, в случай че общината отстъпи и на крачка от този проект“, предупреди Сдружение „Велоеволюция“.

Диана Русинова, председател на Европейския център по транспортна политика:
Аз пък искам космически кораб пред парламента


Как ще станем Нидерландия, като в „Спаси София“ ги напряга дори моята фамилия

– Госпожо Русинова, защо се обърнахте към съда за проекта, който променя движението в централната част на София?
– Подадохме искане по чл. 350 от Административно-процесуалния кодекс и това е първата стъпка. Вероятно ще има още доста жалби и дълго ще се води тази битка. Но да ви кажа честно, шокират ме твърденията на тези хора, че всичко е наред. Те очевидно изобщо не разбират принципите на организацията на движението.

– След неколкодневните протести кметът на района Трайчо Трайков се извини за неудобството, което създава въпросният проект. Но под неговия пост във Фейсбук ми направи впечатление един недоволен коментар, че София щяла да стане Амстердам и въпросът не бил дали, а кога. Голяма част от жителите в Нидерландия се придвижват с велосипеди, смятате ли, че това е възможно и у нас?
– Бях в Амстердам в средата на миналия месец и това не ми е първото пътуване там. Комуникирам си с много колеги експерти там, и то такива, които са се занимавали с тези проблеми. Само че у нас започваме да правим велоалейки, без изобщо да сме положили елементарно усилие да възпитаме и да въведем някакви правила за велосипедистите. В Амстердам не съм видяла някой да кара колело хаотично, в тълпата, да блъска пешеходците, да минава там, където не е разрешено.

И искам да попитам къде ще минават каналите в софийския „Амстердам“. Защото не забравяйте, че там има едни корабчета и лодки, които доста облекчават трафика. Може би трябва да помислим за проекта на Тодор Живков от едно време за канал в София. Не можем да взимаме и да преписваме едно към гьотере каквото някой бил направил и на нас ни харесва. Тук трябва да се положи мисъл, да се видят нашите норми, кое е възможно и кое – не. И да се каже колко човека всъщност искат това нещо да е така. Аз, примерно, мога да искам да се построи космически кораб пред Народното събрание. Що пък да не може, тъй и тъй бъдещето е в Космоса. Искам и имам право, нали и аз съм гражданин.

– В Нидерландия е равно като тепсия, а в нашата столица има доста голяма денивелация. Това проблем ли е?
– Ами да. Пък да ви дам и един пример – в Нидерландия велосипедните алеи минават зад навеса на спирката, а не пред нея, както са го направили тук. Това защо не го провериха. Там дали някой ще си позволи да рисува велоалеиите с жълта боя, след като наредбата за маркировките го забранява? Защо не погледнат нормите и наредбите у нас, там е казано какво може и какво – не. Нека всеки да се придвижва както му харесва, обаче да не противопоставяш велосипедното движение срещу правата на пешеходците и изобщо на всички останали граждани. Явно така са го решили, наложиха си мнението въпреки хората, направиха нещо незаконно. А нали викаха „Мутри вън“ и искаха законност?!

– Законен ли е този проект?
– Истината е, че този проект по предложение на „Спаси София“ започва да се реализира от старата администрация на кмета Фандъкова. Само че, когато гражданите казват, че не го искат, Фандъкова се вслушва в техния глас и не започва да го реализира. Проектът можеше да се направи по много по-добър начин, но някой трябваше да помисли преди това. Не сега да излиза Трайчо Трайков и да казва, че започват да строят многоетажни паркинги. Защо не ги построиха досега, за да се даде алтернатива на живеещите в тези райони?

– Вие явно доста ядосвате опонентите си с коментарите. Кажете какъв е случаят с вашата фамилия?
– По време на живо включване по Би Ти Ви представител на „Спаси София“ започна да се обръща към мен с „г-жа Русинова-Мехмед Али“. И нарочно го направи няколко пъти. Добре, какво искаш да намекнеш? Че съпругът ми е от българските турци? И? Извинявайте много, но да коментират мъжа ми и да влагат някаква ксенофобия и расизъм, не мога да го проумея.

– Нали ще ставаме Амстердам на Балканите, там населението е много интернационално?
– Ето, как ще станем Амстердам, като колегите от „Спаси София“ ги напряга моята фамилия? Тези хора са едни абсолютни лъжци, цялата им политика е такава. Казват нещо на парче, изваждат нещо от цялото, което ги удовлетворява. В наредбата наистина трябва да се паркира по новия начин, но ако има радиус и това не затруднява движението. И само да кажа, че по „Патриарх Евтимий“ паркирането е организирано от лявата страна, а това не е разрешено от закона. Мислех, че можем да седнем да поговорим по същество, но е възможно само когато отсреща ти има експерти, а сега там стоят политици. Те са си решили на всяка цена да реализират този проект, защото той вероятно осмисля политическата кариера на едни хора от една партия. Да де, ама ние искаме, след като излезем на улицата, после да се приберем живи и здрави.

 

В Северна Европа карат най-често колелета

В големите ситита този транспорт е по-неудобен

14% от европейците използват всекидневно колелото като начин на придвижване. Това показват данни от Доклада за качеството на живот в европейските градове, чието шесто издание беше публикувано през декември 2023 г. Проучването е направено сред повече от 70 000 европейски граждани от 83 града в ЕС, Обединеното кралство, Норвегия, Швейцария, страни от Западните Балкани и Турция. Докладът засяга много теми, свързани с качеството на живот, една от които е мобилността.

Резултатите показват големи разлики – само три европейски града съобщават, че повече от 35% от техните жители използват велосипед ежедневно. Това са Гронинген и Амстердам в Нидерландия и Копенхаген в Дания. Първи в класацията е Гронинген, където 46% от запитаните посочват, че това е основният им транспорт. На дъното е италианската столица Рим, където само 5% смятат, че могат да разчитат на колелото. В Белгия резултатите варират от 8% в Лиеж до 28% в Антверпен. Погледнато извън ЕС, само три иначе много различни градове показват по-висок процент на използване на велосипеди в сравнение със средния в проучването: Осло (Норвегия), Тирана (Албания) и Женева (Швейцария).

Може да се обобщи, че в по-северните части на континента, конкретно градове в Белгия, Швеция, Финландия, Австрия и Германия, използват повече велосипеди за придвижване. В другия край на скалата са страните от Южна и Източна Европа.
Любопитно е, че делът на колоездачите намалява с разрастването на градовете. В място с по-малко от 250 000 души около 16% от жителите казват, че карат колело всеки ден. Числото намалява до 14% в големите градовете с жители между 1 и 5 милиона. В столиците най-малко хора се движат с велосипеди, е друг извод от доклада.

Маргарита ДИМИТРОВА

- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини