Летният сезон наближава и съблазнителните оферти за ваканция у нас и в чужбина лавинообразно се увеличават. Има за всеки вкус и всеки джоб – от престой за уикенд в съседна държава за 200–300 лева до няколко хиляди евро за десетина дни на другия край на света.
И въпреки че офертите се разпространяват навсякъде и буквално заливат дори социалните мрежи, т.е. са пред очите на всички, няма пълна гаранция, че това, което се предлага, ще бъде сто процента изпълнено. Гражданите да бъдат особено внимателни при планиране на своите почивки, съветват от Комисията за защита на потребителите (КЗП). През миналата година там са постъпили над 27 000 жалби и сигнали, свързани с туристически услуги, срещу мобилни оператори, банки, фирми за бързи кредити.
Ето и няколко съвета, които ще направят по-сигурно пътуването на всеки, стегнал куфарите за ваканция. Когато си харесате определена дестинация, първо вижте дали туроператорът e регистриран в Министерството на туризма на адрес: ntr.tourism.government.bg. Също там може да проверите дали мястото за настаняване е категоризирано или регистрирано. Уверете се, че фирмата, която организира пътешествието, има валидна застраховка „Отговорност на туроператора“. Прочетете обстойно договора си и се запознайте с всички условия, преди да резервирате. Преглеждайте внимателно условията за отмяна на пътуването и възстановяване на суми. Обръщайте особено внимание какви услуги са включени в заплащаната цена. Често допълнително са посочени такси за посещение на обекти, билети, хранене, които могат да са значителни. Освен че се налага да се предвидят, те също така надуват първоначалната оферта.
Изисквайте потвърждение на резервацията и пазете всички документи – договори, касови бележки, фактури, както и кореспонденцията с туроператора. Мнозина се хвърлят презглава към прекалено евтини предложения, а точно те са твърде съмнителни. Всяко хубаво нещо си има цена – това е много важно правило, с което човек трябва да се съобрази преди да направи своя избор.
Туристическата агенция носи отговорност за изпълнението на договора, независимо дали услугите се изпълняват от него или от други доставчици. Освен това туроператорът е длъжен да окаже съдействие на пътуващия, в случай че той има нужда от лекар и трябва да се задвижи процедурата към застрахователя за покриване на разходите по лечението.
Когато пътувате, задължително уведомявайте туроператора за всяко несъответствие, например при проблеми със стаята при настаняване, с допълнително платени услуги или за места в превозните средства. Ако агенцията не е изпълнила свои ангажименти по договора, ще ви бъдат необходими доказателства. Затова още на място трябва да се подпише протокол и да се съберат документи, които доказват направените промени. За всички допълнителни плащания задължително се пазят касовите бележки и фактурите. В случай че не е възможно проблемите да се разрешат по време на почивката или на екскурзията, до 14 дни от откриване на несъответствието на услугата с договореното може да се предяви рекламация пред туроператора.
За да улесни потребителите, КЗП ще пусне собствено мобилно приложение. С него ще се подават жалби и сигнали по време на самото нарушение, ще се заснемат и доказателствата. Потребителите ще имат възможност да проследяват в реално време движението на своите жалби и ако се налага, да предоставят допълнителна информация.
Два часа не са достатъчни за големите летища
Документът за самоличност трябва да е с поне 6 месеца давност
Няма по-бърз и модерен начин за придвижване от самолета, но изискванията за сигурност и точност често предизвикват голям дискомфорт. Освен ако не се спазват няколко базови правила. Всичко започва с давността на личната карта и паспорта, те трябва да имат поне 6 месеца до изтичането им от датата на връщане. Шофьорска книжка, банкова карта, данъчен или пощенски документ не се приемат като документи за самоличност при пътуване. България е част от Шенген и при придвижване между държавите вътре в това пространство не се правят задължителни проверки на личните документи. Това обаче не означава, че човек може да пътува без такъв документ, той е задължителен, защото властите, макар и избирателно, проверяват.
Мнозина се доверяват на дигиталната бордна карта, но понякога устройството за достъп не разчита достатъчно добре всички детайли. Най-сигурно е да имате и разпечатана бордна карта. Проверете хубаво датата и часа на заминаване. Повечето авиокомпании съветват пътниците да пристигнат 2 часа по-рано, но за най-големите летища това време може да се окаже недостатъчно, за да се премине през всички проверки за сигурност.
При закъснение на полета, пътниците са задължени да следят таблата с информация и да са близо до гейта. Има случаи, в които е изписано по-голямо закъснение от реалното и затова всеки трябва редовно да следи дали съответният гейт е отворен, както и имейла си, където авиокомпанията пуска актуална информация.
Ако ще пътувате до страна извън ЕС, уверете се дали е необходима виза и какъв трябва да е нейният срок. Подобна проверка е необходима и ако ще бъдете придружени от съпруга или съпругата си и те не са граждани на Европейския съюз, дори и да пътувате само в рамките на Общността, съветват от Европейския потребителски център.
Щом ще летите само с ръчен багаж, вижте добре размерите, които авиокомпанията допуска на борда. В чантата нямате право да пренасяте течности в разфасовки над 100 мл, които от своя страна трябва да се поставени с прозрачни опаковки. Ако имате и чекиран багаж, сложете всичко най-важно – документи, лекарства, ключовете, дрехи за преобличане и най-основна козметика в ръчния, за имате неща от първа необходимост със себе си в случай на закъснение на куфара. За да може да бъде намерен по-бързо, в случай че е изгубен, залепете му етикет с името и данните си за контакт. Всякакви остри предмети, които могат да се използват като оръжие, не се допускат на борда на самолета и се прибират в чекирания багаж. Не слагайте там ценни предмети – бижута, лаптоп, фотоапарат, защото има риск да изчезнат по пътя. Често пътниците си купуват керамичен или порцеланов съд и го поставят в ръчния багаж. Не бива да се учудите, ако поискат да го извадите от багажа, за да му направят тест от какво всъщност е направено изделието.
Маргарита ДИМИТРОВА