25.8 C
София
събота, 15 март 2025 г.

Уникален момент: Първият американски свръхзвуков самолет преминава звуковата бариера

Наскоро публикувано изображение показва момента, в който експерименталният самолет XB-1, първият граждански свръхзвуков самолет, произведен от частна компания в Америка, преодоля звуковата бариера, пише CNN. Наземните екипи на НАСА използват стереоскопия (техника за постигане или подсилване на илюзията за дълбочина на образа чрез средства за стереопсис, предназначени за бинокулярно зрение, за да уловят ударните вълни, образувани около построения от Boom Supersonic самолет, докато той лети със свръхзвукова скорост. „Изображението прави невидимото видимо“, каза Блейк Шол, основател и главен изпълнителен директор на частната американска компания.

За да заснеме изображението на Schlieren, главният тестов пилот на Boom, Тристан „Джепето“ Бранденбург, трябва да постави XB-1 в определена позиция над пустинята Мохаве в точното време. Докато самолетът прелита покрай Слънцето, преминавайки скоростта на звука, екипът на НАСА регистрира изкривяването на въздуха с помощта на наземни телескопи със специални филтри. Анализът на НАСА показа, че звуковият бум не е достигнал земята по време на полета. Намаляването на шума, произвеждан от самолетите по време на полет със скорост, превишаваща 1 Мах, е една от основните цели на инженерите, участващи в надпреварата за възраждане на търговските свръхзвукови полети. Оглушителният шум, произвеждан от свръхзвуковите самолети, когато те преодоляват звуковата бариера, кара правителствата да забранят подобни полети над гъсто населени райони или да разрешат те да се правят само над океаните.

Свръхзвукови пътнически самолет

Туполев Ту-144 е първият в света свръхзвуков пътнически самолет. Той е руски и е конструиран от опитно-конструкторското бюро на Андрей Туполев под ръководството на сина на титуляра – авиационният конструктор Алексей Туполев. Ту-144 е тестван за пръв път на 31 декември 1968 г. край Москва. Неговият тест изпреварва с два месеца първия полет на англо-френския свръхзвуков пътнически самолет Конкорд. Ту-144 преминава скоростта на звука за първи път на 5 юни 1969 г., а на 15 юли същата година става първият пътнически самолет, преминал 2 Мах. Конкорд излита за пръв път на 2 март 1969 г. Използван е от авиокомпаниите British Airways и Air France от 21 януари 1976 до 24 октомври 2003 г. Всяка от компаниите е имала по 7 самолета. За 27 години редовни и чартърни полети са превозени повече от 3 милиона пътници.

 

Последни новини

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img