34.7 C
София
четвъртък, 20 юни 2024 г.

Явор Гърдев редактира дръзко Шекспир в Народния театър

„Венецианският търговец“ – спектакълът на Явор Гърдев в Народния театър „за глобализацията, идентичностите и културните войни“, не е лесно за поемане тричасово зрелище. Изпълнено е с метафори, препратки, цитати, емблеми, асоциации, послания, които са по-достъпни за челата и четяща публика. Шекспир – или който и да стои зад планетарното име – пише пиесата в края на XVI век като романтична комедия, но тя е драма на объркания човек в объркания свят, който е на крачка от трагедията, а в нея влиза и антисемитизмът.

Както се знае, във всяка класика на гения сюжетът и личностните, икономически и политически отношения между персонажите надграждат конкретиката. Социалните и емоционални трусове във „Венецианският търговец“ са брутални, предизвикани от нерешими религиозни, етнически и духовни различия, плюс вечната война между половете – по времето на барда все още само два. Няма съмнение, че Явор Гърдев отново е в стихията си, анализирайки архетипите и философията в Шекспировата история, акцентирайки върху конфликтите и пороците на съвременността, „импулсивните парадокси“ и „внезапната противоречивост“. Нищо не е това, каквото изглежда, всичко е състезание и емоционална манипулация. Явор Гърдев е убеден, че болезнените страсти „могат да бъдат изпитвани съвсем спонтанно и без идеологически причини, но да тормозят изпитващите ги“. За да подкрепи тезата си, режисьорът прибавя към Шекспир текстове от Гай Валерий Катул, Гуидо Кавалканти, Пиер дьо Ронсар, Едмънд Спенсър и Хайнрих Хайне. Паралелно с това реже сцена на Шекспир, която мотивира логиката в кулминацията на действието. За това – след малко.

Прочетете още на сайта за изкуство bgart.bg

- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини