Фестивалът в Кан вече е в разгара си, но тази година с нови, неочаквани правила. Киносъбитието наложи дрескод. Новите правила забраняват голотата, прозрачните тоалети и дългите шлейфове, които пречат на движението и гледаемостта в залата. След години на разголени визии и модни провокации, сега организаторите искат повече благоприличие и равен шанс за всички да блеснат, без да засенчват останалите. Според тях това е вид ексхибиционизъм, който предпочитат да оставят на плажа и далеч от червения килим.
„Голата“ рокля – рокля, създадена с идеята да покаже голотата на носещата я – бързо се превърна в сигурен начин за знаменитостите да се появят на първите страници на вестниците и затова се радваше на пълната подкрепа на редица личности от шоубизнеса, предаде Си Ен Ен.
Но и всеки стилист на знаменитости, който се отправя към Южна Франция с надеждата да използва мощните инструменти на шифона или прозрачната дантела, ще трябва да преосмисли плановете си, след като само 24 часа преди официалното откриване на фестивала бе забелязана промяна в дрескода на Кан. Според уебсайта на организаторите, „голотата е забранена на червения килим, както и във всички други зони на фестивала“. Решението, което ще има пряко влияние върху все по-разпространената тенденция към „голи“ рокли, е било взето „от съображения за приличие“, се добавя в съобщението.
Може да се каже, че тази година червеният килим в Кан ще изглежда коренно различно. Миналата година моделката Бела Хадид пристигна в песъчнокафява рокля Saint Laurent с напълно прозрачен топ с деколте на гърба. Също Saint Laurent беше дизайнерът на прозрачната рокля на фотографката Надя Ли Коен, която тя носеше на премиерата на филма „The Shrouds“. Няколко дни по-късно актрисата Вики Крипс заложи на прозрачна рокля в стил будоар от Armani Privé. Не е ясно обаче дали някоя от тези рокли ще бъде допусната на тазгодишния фестивал, като се има предвид, че всички те разкриват в различна степен голотата. Всъщност „голите“ рокли не са еднакви – поне не са еднакво разголени.
Вместо да внесе яснота и насоки относно избора на облекло, добавената клауза в дрескода на Кан потенциално повдига още повече въпроси. Каква е тяхната дефиниция за голота? Ще нарушат ли новия дрескод печатните изображения на голи хора, като тези, които се срещат на роклите на Жан-Пол Готие от 90-те години? Или голотата има значение само в триизмерно измерение? Голотата разглежда ли се холистично или показването на зърно – като това на Флорънс Пъф в яркорозовата рокля на Valentino – рискува да доведе до отказ за достъп до Croisette?
Актуализираните указания – които са една от двете основни промени в дрескода, наред с забраната на „обемни“ тоалети с голяма шлейфа (съжаляваме, Диана Рос) – вероятно са били повлияни не само от всеобщото разпространение на такива рокли, но и от крайни случаи, които засенчиха събитията, на които бяха носени. По-рано тази година Бианка Ценсори вдигна летвата за почти несъществуващите рокли, когато се появи на наградите „Грами“ с прозрачна мрежа, заедно със съпруга си Йе. Без бельо и без никакви артистични елементи, тоалетът сякаш бележеше началото на нова ера в модата – в която силата на внушението бе потисната от грубата сила на шокиращото.
Една от потърпевшите от новите правила е Хали Бери, която трябваше да се откаже от дизайнерска рокля в последния момент. „Имах невероятна рокля за тази вечер и не мога да я нося, защото шлейфът е твърде голям, но разбира се, ще спазвам правилата. Относно частта с голотата – мисля, че вероятно също е добро правило”, заяви Хали Бери, която е член на журито.

Струва си да се признае, че с тази визия Наташа Поли не премина по червения килим на филмовия фестивал в Кан, а на едно от неговите партита – гала вечерята на amFAR. Но сега организаторите ясно заявиха, че дори на съпътстващите събития няма да е възможно да се видят толкова откровено разголени звезди.
Стилистите и дизайнерите, които месеци наред подготвят тоалети за звездите не скриха разочарованието си. „За мен модата е като свободата. От дете вярвам, че не е нужно някой да ми казва какво трябва да нося и какво не. За мен този тип правила са някак странни. Добрата новина? Жените вече могат да носят ниски обувки, след като преди години това също не беше възможно”, коментира Дженис Уайлън, модел и дизайнер на шапки.
„Що се отнася до токчетата, мисля, че е много добра идея. Казвам го от опит”, заяви Жулиет Бинош, председател на журито.
Филмовият критик на Би Би Си Том Брук припомни, че това не е първата подобна забрана в Кан.
„Това сякаш се случва всеки път в Кан. Спомням си, че преди няколко години имаше забрана за селфита. Жените не можеха да носят обувки без токчета, а сега и това”, казва Том Брук.
Случайно или не, в деня, в който Кан посреща световните звезди с нови правила, „свещеното чудовище на френското кино” Жерар Депардийо беше признат за виновен в сексуално посегателство над две жени по време на снимки. Присъдата от 18 месеца условно наказание предизвика разнопосочни реакции.
„Изключително доволна съм от решението. Правосъдието най-накрая излезе с ясни решения относно подобни поведения, известни на всички от години. Горда съм с това”, казва Силви Бернар, жителка на Кан.
„Мисля, че това е урок за Кан, защото толкова много хора, особено мъже – актьори и режисьори, са правили наистина лоши неща спрямо жени. Да, това е урок, за да бъде индустрията по-съпричастна към този вид престъпления”, коментира Серхио Оливейра.
Фестивалът в Кан стартира с размах, привличайки както холивудски легенди като Том Круз и Робърт Де Ниро, така и нови таланти. Тазгодишното издание се отличава със силно присъствие на жени – режисьори, ангажирани с обществени теми. Политическите сюжети – от войните в Газа и Украйна до новите мита в САЩ – също не остават извън прожекторите, в доказателство на това, че киното и реалността остават тясно свързани.