20.2 C
София
петък, 24 май 2024 г.

Законът за хазарта влиза в сила на 17 май. За всички сайтове ли е забраната?

Ден, след като стана ясно, че президентът Румен Радев няма да наложи вето върху текстовете за хазарта, те са обнародвани в Държавен вестник. Промените в закона, с които се въвежда забрана за рекламата на хазарт в медиите, вече са факт.

Новите правила ще влязат в сила от петък – 17 май. Техни автори са депутатите Йордан Цонев (ДПС) и Теменужка Петкова (ГЕРБ-СДС). След три дни телевизиите, радиата, вестниците и сайтовете ще трябва да спрат всички реклами на хазарт, с изключение на излъчването на тиражите на Българския спортен тотализатор и анонсите за тях.

Рекламата на хазарт вече ще е забранена и на обществени места, включително на фасади на сгради и върху имущество – държавна и общинска собственост, с изключение на обекти, които имат издаден хазартен лиценз. Тя ще е допустима върху „външни рекламни съоръжения“, но за не повече от 5% от общата рекламна площ на всеки собственик на билбордове. Забранено е да съдържа каквито и да е цифри, за да не се обявяват т.нар. бонуси, които да привличат играчи.

Предвижда се и сайтове, които публикуват незаконна хазартна реклама, да бъдат спирани по еврорегламента за премахване на всяко незаконно съдържание онлайн. Това ще става със заповед на Националната агенция за приходите, потвърдена от съда.

Дали се спазва новата забрана ще следи Съветът електронни медии, който ще сезира Националната агенция за приходите, а тя ще налага санкциите на нарушителите. Въвеждат се и допълнителни ограничения на нелегалния хазарт, включително на захранването на сметки при онлайн залаганията от лица под 18 години чрез пощенски преводи и предплатени ваучери.

С измененията се предвижда, че няма да се допускат до хазартни игри лица, които получават месечна социална помощ, с психични разстройства и поставени под запрещение. Друга мярка срещу хазартната зависимост, която ще влезе в сила в края на седмицата, спира практиката играчите да бъдат връщани многократно в казината и залите, за да им бъдат изплатени по-големите печалби.

Законът за хазарта вече предвижда: „Организатор на хазартни игри с игрални автомати и игри в игрално казино незабавно изплаща печалба в размер до 10 000 лв. и/или дава предметната печалба на физическото лице, представило му жетони, отрязъци от фишове, талони или други удостоверителни знаци за потвърждаване на печалбата, които те материализират. Когато размерът на паричната печалба е равен или по-голям от 10 000 лв., изплащането се извършва по банков път до края на следващия работен ден.“

Освен това организаторите на онлайн залагания се задължават да предприемат мерки за ограничаване на поведение, което поставя под риск здравето и финансовото благосъстояние на потребителите. За целта министрите на финансите и на здравеопазването ще определят минималните мерки в наредба.

Те ще включват:

– максимален престой на интернет страници за онлайн залагания;
– максимална загуба за определени периоди, след която потребителят се вписва временно в регистъра на хазартно зависимите
– максимален размер на залозите за определени видове хазартни игри и определени часови диапазони.

Собствениците на казина и игрални зала в градове с под 10 000 души население пък ще имат три години, за да закрият обектите си. Ще ги запазят само тези в курортите и до границите.

Въпрос за милиони

При набързо скалъпения закон възниква въпросът – къде в интернет може да се рекламират хазартни игри и къде според новите промени в закона? На този въпрос се опитват да си отговорят сега юристи, хазартни оператори, медии и SEO специалисти заради огромна неяснота в текстовете на закона.

Може ли да се рекламира в сайтове, които не са медии?

Може ли да се рекламира в социалните мрежи и в големите платформи?

Може ли онлайн медии да получат реклама на хазарт чрез автоматизираните рекламни мрежи, чието съдържание не контролират?

Може ли да се рекламира в сайт, чийто издател не е регистриран в България?

Отговор на всички тези въпроси в законодателния текст няма. Tам е записано само, че се забранява рекламата „в електронни сайтове“. Законодателят или не прави разлика между онлайн медия и интернет сайт, което няма как да е едно и също, или е измислил магически начин да забрани и рекламата в сайтове, които не са хоствани и регистрирани у нас или пък са напълно социалните мрежи рязко скочиха рекламите на хазартни игри. Това, от своя страна, поставя под въпрос ефективността на забраната и просто прелива парите на рекламодателите от българските медии към регистрираните в чужбина платформи.

Онлайн медиите са изправени пред друг казус – какво да правят с реклами от автоматизираните рекламни мрежи като GoogleAds, които подават реклами към сайтовете, без медиите да имат контрол върху това съдържание.

Отворен е и въпросът как ще се контролират сайтове с българско съдържание, които не са регистрирани у нас и нямат данни за контакт.

- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини

- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img