
В епоха, в която технологиите променят всичко и професиите се преобразуват с темпове, които не успяваме да проследим, все още има работни места, които остават абсолютно необходими. И те не са свързани с дигиталните специалности. И днес тези професии не са просто необходими. Те вече се заплащат златно. Европейският транспортен пазар е пред критичен обрат. Липсата на професионални шофьори на камиони заплашва да предизвика нови сътресения в логистичната верига. Проблемът не е просто оперативен, а вече формира нови баланси на пазара на труда, като изстрелва заплатите на онези, които продължават да са зад волана.
В цяла Европа Международният съюз за автомобилен транспорт регистрира над 3,6 милиона свободни места за професионални шофьори. Този брой остава стабилно висок, а средната възраст на активните шофьори продължава да се повишава. В Германия средната възраст е над 48 години, във Франция – 47, а в Гърция – близо 51. Това означава, че през следващите години десетки хиляди шофьори ще се пенсионират, без да има достатъчно млади хора, които да запълнят празнината. Резултатът вече е видим в логистиката, където разходите се увеличават, маршрутите се забавят и компаниите се борят да отговорят на нарастващото търсене.
Въпреки това, този натиск върху пазара на труда доведе до неочаквано развитие: бързото покачване на заплатите. В много европейски страни заплатите на професионалните шофьори на камиони са се увеличили с 25 % през последните две години. В Нидерландия и Белгия нетните месечни възнаграждения надхвърлят 3500 евро, а в Германия вече достигат 4000 евро за международни превози. Съответно, в скандинавските страни, където разстоянията са големи и метеорологичните условия са трудни, заплатите достигат 5000 евро на месец.
В Гърция това явление вече се усеща. Заплатите на шофьорите на големи камиони за международен транспорт са се увеличили значително, като опитни професионалисти достигат или дори надхвърлят 2500 евро нетна печалба на месец, а в някои случаи компании, които извършват европейски превози, сумите достигат 3000 евро. Гръцките транспортни компании, за да задържат персонала си, вече предлагат допълнителни стимули — като покриване на разходите за престой, бонуси за производителност и субсидии за обучение.
Въпреки подобряването на заплатите, липсата на интерес от страна на младите хора остава. Взискателните условия на труд, дългите периоди извън дома и ограничената инфраструктура за паркиране и почивка продължават да възпират младите хора да се насочат към тази професия. Експертите предупреждават, че ако няма координирана европейска стратегия за обновяване на човешките ресурси, проблемът ще се влоши през следващите години.
Истината е, че шофирането на камион в Европа вече не е синоним на ниско заплащане. Опитните шофьори са сред най-добре платените технически професии на континента. Въпросът е дали новото поколение ще иска да седне зад волана — или дали Европа ще трябва да се обърне масово към преместване на работна ръка от трети страни, за да поддържа функционирането на своето логистично сърце.
