9.9 C
София
сряда, 19 ноември 2025 г.

Зашеметяваща сатира на Тръмпова Америка

„Битка след битка” (One Battle After Another), 2025, САЩ, режисьор Пол Томас Андерсън, продуценти: Пол Томас Андерсън, Адам Сомнър, Сара Мърфи; сценарий: Пол Томас Андерсън по мотиви от романа Vineland на Томас Пинчън; оператор Майкъл Бауман, художник Флоренсия Мартин, костюми Колийн Атууд, музика Джони Грийнуд, в ролите: Леонардо ди Каприо, Шон Пен, Бенисио дел Торо, Чейс Инфинити, Реджина Хол, Теяна Тейлър.

Безпощаден, епичен, абсурден, смешен и … топъл филм. Зашеметяваща сатира на Тръмпова Америка и залязващата демокрация не само там. Не е подмината и спихналата идея на либерализма. Бюджетът му е доста по-висок от предишните му.
След „Вроден порок” (2014) Пол Томас Андерсън (1970) за втори път се обръща към роман на постмодернисткия писател Томас Пинчън. За разлика от онзи, този филм се показва в кината като блокбастър. Гето Пат (Леонардо ди Каприо) и секси чернокожата Перфидия Бевърли Хилс (Теяна Тейлър) са членове на лявата революционна групировка „Франция 75”. Атакуват миграционни лагери на границата с Мексико. В една от акциите Перфидия се натъква на военния полковник Стивън Локджоу (Шон Пен) – вманиачен расист, направо неофашист. Свива му шапката и безцеремонно го унижава. По-късно той й го връща – оставя я жива след секс и предателство. Тя потъва вдън земя.

Шестнадесет години по-късно Локджоу е мераклия да влезе в затворения расистки клуб „Коледните авантюристи”. И за да скрие срамната случка с Перфидия, започва преследване на бащата и дъщерята. Те вече са с имената Боб и Уила Фъргюсън (Чейс Инфинити). Локджоу прави „полеви тест” и смуглата красива дъщеря се оказва негова. И тя като майка си не му цепи басма – подиграва се на тениската и токовете на расиста. Започва луда гонитба. Междувременно сенсей Серхио (Бенисио дел Торо) помага на Боб да се измъкне, а след това го изхвърля от кола. Горкият пропаднал алкохолик и наркоман бяга по халат с една-едничка цел – да намери Уила…
След „Буги нощи” (1997), „Магнолия” (1999), „Ще се лее кръв” (2007) и „Учителят” (2012) сега Пол Томас Андерсън (1970) още по-издевателски подрива американските устои, изваждайки поредния самотник. Уникална мозайка на днешната ситуация – колкото е абсурдно, толкова е и брутално. Колкото е зверско, толкова е и сърдечно – все пак семейството остава. И добротата.

В гонитбата освен Боб, Уила и Локджоу са намесени още бивша съратничка на Перфидия, либерален бюрократ по телефона с настояване за парола, бойни чернокожи монахини, ловец на глави, килър на клуба „Коледните авантюристи”, откраднати черни очила… Авторът на филма неуморно повтаря, че изобщо не е визирал актуална Америка. Да, няма и дума за Тръмп, но властта му е просмукала атмосферата.

Кадрите са високоволтови, монтажът е изтънчен и шеметен. Убийствена е музиката на 53-годишния британец Джони Грийнуд, познат от други филми на Пол Томас Андерсън: „Ще се лее кръв”, „Учителят” , „Невидима нишка” (2017). Има и отделни известни парчета.

Прочетете още на сайта за изкуство bgart.bg

Геновева ДИМИТРОВА

Последни новини

Филтър
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.