Казусът с небостъргача „Златен век“, щръкнал в столичния квартал „Лозенец“, срещу чието нахално издигане протестират както местни жители, така и специалисти, влиза в нова фаза на разправии. След изтъкване на куп нарушения при строежа, за които „Филтър“ многократно е писал, главният архитект на София Богдана Панайотова обяви, че ще даде на прокуратурата последното разрешително за изграждането на небостъргача, дело на небезизвестната компания „Артекс“. Преди това да се случи, ще се извърши външен одит на документацията, свързана с масивната сграда.
Въпросното разрешително е подписано от временния главен архитект Стефан Аспарухов, който заема поста, докато тече конкурсът за титуляр. Състезанието е спечелено от Панайотова, която се заканва, че ще сезира прокуратурата и за действията на всички други бивши главни архитекти по казуса. Освен в прокуратурата сигнал ще бъде изпратен и до Дирекцията за национален строителен контрол, която единствена може да спре строежа, ако прецени, че не съответства на градоустройството по предназначение.
Панайотова е категорична, че нейният предшественик е одобрил изменението на разрешението за строеж в нарушение на закона. Правилата изискват местата за паркиране, които са задължителни при изграждането на високата сграда, да са в рамките на имота, а в случая са в съседен парцел, който също се притежава от „Артекс“. Освен това „Златен век“, който се продава като жилищна сграда, всъщност е с разрешение за строеж на административна. Апартаментите в него по документи са ателиета, а паркоместата никога не са били достатъчно. Те са намалени наполовина, а подземните нива вече са 6. Височината пък расте и дори надвишава градоустройствения максимум.
На всичко отгоре, част от дейностите, предвидени от проекта, са били изпълнени като незаконно строителство. Затова архитект Панайотова отправя препоръка да се откаже на „Артекс“ исканото изменение. „Има механизми сградата да бъде въведена в законен ред. Това, което е започнало незаконно, няма как да бъде завършено законово. Хвърляне на прах в очите е, че „Златен век“ е бил спиран, защото това не е истина“, категоричен е главният архитект на София.
Позицията й бе посрещната със задоволство от жителите на квартал „Лозенец“, които са категорични, че мястото на гигантската сграда не е на тази локация, най-малкото защото закрива гледката към Витоша. Да не говорим за законовите нарушения при извисяването на постройката. „Артекс“ веднага разпространи позиция до определени медии, които публикуват редовно захаросани пиарски интервюта с Весела Мирянова и нейния син Пламен. Този самодеец, обявил се за радетел на българските традиции, планирал, видите ли, да направят музей на християнската вяра в небостъргача. Защитата на „Златен век“ в определени сайтове и вестници е толкова превъзбудена, че поражда съмнения от какво е мотивирана. Интересното е, че всички медии, като по заръка залпово ни публикуват една и съща снимка на Весела Мирянова, на която тя е с поне 10 години по-млада. Журналистите са толкова „убедени“ в правотата на „Артекс“, че вадят ултимативни заглавия като: „Главният архитект да се придържа към правомощията по закон и да изпълнява съдебните решения“. Звучи като цитат от вестник отпреди 10 ноември, да не говорим, че е заплашително.
Медиите не само у нас не могат да съществуват без финансова подкрепа. Сключването на рекламни договори е неизбежно и се прави масово. Недопустимо е обаче журналисти с претенции за почтеност и обективност да заемат страната на този, който плаща, когато в същото време той престъпва закона.
Компанията „Артекс“ е известна не само със сградите си и небостъргача „Златен век“, но и с щедростта си към журналистите. Ако се съди по хвалебствените публикации за нахално щръкналия небостъргач, те никак не са малко. Но спокойствие се купува с пари. Когато е необходимо, с много пари.
Теодора КРЪСТЕВА