13.7 C
София
понеделник, 17 ноември 2025 г.

Животът като театър според Съмърсет Моъм  

„Театър“ на Съмърсет Моъм на камерната сцена в Народния театър е за зрителите, които предпочитат модерната класика, но без демонстративни мапинги, актьорски напъни за изобразяване на вселенските невъзможности и музика, която звучи като увертюра към апокалипсиса. Версията по прочутия роман на легендарния британски писател, роден в Париж и умрял в Ница, въобще не е била лесна задача за Бойка Велкова, която е режисьор на спектакъла и е във водещия образ на Джулия Ламбърт. Постановката притежава от онази чувственост, от която като дявол от тамян бягат, незнайно защо, дори някои от по-младите режисьори. Диалозите са пинг понг, в тях има от всичко – от войнстващия феминизъм, холивудския сексизъм и мизогинизма до вечния въпрос – Може ли творецът да е лош човек? Хармонията между сериозната драматургия и зрелището се постига сложно и рядко, но в „Театър“ е факт.  

В пиесата, която излиза на книжния пазар в Англия през 1937 година, Съмърсет Моам описва свят, който познава – не само блясъка, но и интригите зад кулисите и в гримьорните –  съперничеството, самолюбието, суетата, платената с ангажименти еротика. Театърът за героите на Моъм е социална мимикрия. И още – любов и реванш, надцакване и удари в гърба, дубльорство на примадони, което струва нежелана близост. Заради всичко това Джулия Ламбърт, некоронованата кралица на лондонското арт общество, винаги е в роля, независимо дали е пред публика или не. Никога обаче не го е осъзнавала напълно, докато синът ѝ Роджър /Мартин Димитров/ не задава коварно-мъчителния въпрос дали съществува „истинска“ Джулия. Голямата тема на бисексуалния Съмърсет Моъм е лицемерието като рефлекс по рождение. Затова пък той много добре разбира нежния пол. „Ако искаш мъжете да са добри с теб, трябва да се държиш отвратително с тях; отнасяш ли се както трябва, те ще те накарат да си платиш за това.”, пише той в прочутия си роман „Души в окови“. 

Бойка Велкова е звездата в „Театър“ – супер отегчена от овациите на почитателите си, от флиртовете на спонсорите, от стремежа на съпруга й за постоянно продадени билети. Тъкмо когато иска да се оттегли в заслужена ваканция, се появява нейното момче-играчка, което ще я върне към младостта – в леглото и в нощните клубове. Даниел Върбанов, когото масовата тв аудитория хареса като княз Баян в сериала „Войната на буквите“, е изкусителният бедняк от Америка Том Фенъл. Бойка Велкова точно е изчислила участието му – познат, но не изтъркан като секс символ, с потенциал и естествен чар. Любовните етюди между тях са добре измислени, за да не изглеждат комично заради разликата във възрастта. В костюмите на Майкъл Гослин, мъжът и мениджърът на Джулия, с когото са в отворен брак, е Ириней Константинов – неостаряващ, шармантен, пластичен. Като лорд Чарлз, с когото Джулия напразно флиртува, защото той е хомосексуален, гледаме Кире Гьоревски – талантлив и красив мъж, който засега не може да се добере до централен персонаж в Народния театър. Като напористата дебютантка и старлетка Ейвис се изявява Александра Свиленова, чието име нашумя покрай филма „Гунди – легенда за любовта“. 

Режисурата на Бойка Велкова е детайлно премислена. Актьорите овладяват цялото пространство, играят между зрителите, танцуват и се впускат в атрактивна динамика. В „Театър“ има и едно не твърде обичайно, но забележително присъствие – гласът на Владимир Пенев. С него зад кадър говори менторът любовник на Джулия от ранната й кариера. Той се лее в широка гама от емоции, в полюсни жанрове и модулни извивки. „Когато си на сцената, твоята единствена реалност е театърът. Всичко останало, което хората наричат реален свят, е нищо повече от фантазия и проклет да съм, ако ти позволя да го забравиш“. Пистолетните реплики са пълни с черен английски хумор, ирония към недостатъците на професията, сарказъм към нейните жреци, които често забравят, че служат на музите, а не на суетата си. Неслучайно прехвръкват цитати на Станиславски като прочутия „Обичай изкуството в себе си, а не себе си в изкуството“. Във върхови моменти зад кадър се чува и вътрешният монолог на Джулия Ламбърт, от който се разбира, че нищо не е това, което изглежда през публиката и че най-голямото предимство на зрелостта е духовната свобода, а най-големият успех да прекараш живота си, както искаш. 

Сценографията на Чавдар Гюзелев и костюмите на Цецка Ивайлова са стилизирани в епохата на 30-те години, партитурата на Теодосий Спасов сполучливо „дописва“ колизиите, които следват една след друга. 

Албена Атанасова

Прочетете още на сайта за изкуство bgart.bg

Последни новини

Филтър
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.