Кадър от „Уроците на Блага“
„Уроците на Блага“, 2023, България/Германия, режисьор Стефан Командарев, продуценти Стефан Командарев, Катя Тричкова, Ейке Горецка, Кристоф Кукула, сценарий Симеон Венциславов и Стефан Командарев, оператор Веселин Христов, музика Калина Василева, в ролите Ели Скорчева, Герасим Георгиев- Геро, Розалия Абгарян, Стефан Денолюбов, Ивайло Христов, Таня Шахова, Иван Бърнев, Асен Блатечки. Награди: „Кристален глобус“ от Карлови Вари – за най-добър филм и за роля на Ели Скорчева, както и на Екуменическото жури, „Златна роза“ – за сценарий, за женска роля, за операторско майсторство, на СБФД, на публиката, диплом за специални постижения на Герасим Георгиев-Геро (и за „Добрият шофьор“) от 41. Селекция за Европейските филмови награди, българското предложение за международен „Оскар“.
„Диада“, 2023, България, сценарист и режисьор Яна Титова, продуценти Ваня Райнова, Александър Алексиев, Николай Стоичков, оператор Мартин Балкански, в ролите Маргарита Стойкова, Петра Църноречка, Жаклин Дочева, Цветан Алексиев, Иван Бърнев, Силвия Лулчева, Жана Яковлева, Васил Бинев, Таня Шахова, Ирмена Чичикова. Награди: „Златна роза“ за режисура, на Варна за Маргарита Стойкова, на критиката.
Осемте дни на „Златна роза“ се изтърколиха неусетно. Прожекции, пресконференции, юбилеи, кръгли маси, премиери на книги… За първи път в професионалната ми практика директорът на Националния филмов център Петър Тодоров благодари на критиката на откриването и закриването. Конкурсните филми бяха 12. Дебютите – 5, включително и испано-българският „Васил“ на Авелина Прат с невероятния Иван Бърнев. Наградите за пълнометражните филми бяха напълно адекватни. С журито за късометражни изгледахме 25 заглавия, но единици бяха интересни и завършени. Моят фаворит (и на критиката) е „Любима“ на Майя Виткова-Косев – красив, минорен, изтънчен, предизвикателен. За първи път имаше „Златна роза“ за сериал – с по един епизод). Участваха три. Получи я „Есента на демона“ на Павел Веснаков, продукция на „Дрийм Тийм“ – Евтим Милошев.
И тъй като за игралния дебют на прекрасния документалист Тонислав Христов „Добрият шофьор“ (България/Финландия/Швеция) и за „Васил“ вече съм писала във „Филтър“, ще се съсредоточа върху поделената „Златна роза“ – за двата най-силни филма. Поделянето на голямата награда не е прецедент – през 2004 г. я получиха „Мила от Марс“ на Зорница София и „Изпепеляване“ на Станимир Трифонов.
От „Съдилището“ насам – „Златна роза“ 2014, киното на Стефан Командарев е социално неспокойно във възходяща градация. След „Посоки“ (2017) и „В кръг“ (2019) гледахме финалната част от трилогията му за днешната българска безпризорност. В „Уроците на Блага“ Командарев е отново със Симеон Венциславов и Веселин Христов.
И майсторски изграждат безпощадно реалистичен, актуален и пробиващ филм за трансформацията на пенсионираната учителка по български език Блага (Ели Скорчева) от наивна жертва на телефонна измама до човек без морални ориентири. Останала наскоро вдовица, тя мечтае да направи паметник на съпруга си. Отива в съответната агенция, където служителят (Стефан Денолюбов) я изнудва за цената. Със сина си в Америка общува по скайп. Преподава български на сирийка (Розалия Абгарян).
Изведнъж й се обажда телефонен бандит (Герасим Георгиев-Геро), който се представя за полицай, и я принуждава да му хвърли всичките си спестявания плюс венчалната халка. Извършила тази великанска глупост и обругана от сина си, 70-годишната Блага започва трескаво да търси работа. Натъква се на примамливо предложение, изважда старата семейна кола и я подкарва под командите на изпечения измамник. И се започва безумна авантюра. До пропастта. Ели Скорчева е уникално събрана. Потресаваща е. Герасим Георгиев-Геро участва само с глас и е изключително попадение. Всички актьори са добри. Обиграна до последния детайл е цялата среда на Шумен и околностите – от панелните блокове и влаковете, през Паметника за 1300 години на българската държава, до тъмните пътища. Веселин Христов виртуозно е снимал предимно в нисък ключ и кадрите му са наситени с безутешност. В този филм няма и помен от надежда. Ще открие Киномания и веднага след това излиза по екраните.
„Диада“ е вторият филм на талантливата актриса и режисьор Яна Титова. Дебютът й „Доза щастие“ (2019), посветен на оцеляването след наркозавасимост по действителен случай, бе приет ласкаво от публиката. Сега тя е отново с оператора Мартин Балкански и ни представят искрено, живо и завладяващо друг аспект от провинциалното живеене. През 2012 16-годишните Дида (Маргарита Стойкова) и Ива (Петра Църноречка) са съученички и приятелки. Щурачки, облечени предизвикателно, за които дисциплината е последна грижа. Дида живее с впиянчения си баща (Цветан Алексиев). Мечтае да замине за Америка при майка си. И да учи рисуване. Това е нейната фикс идея и няма скрупули да изкарва пари, за да си купи билет от радушната тур агентка (Таня Шахова). Родителите на Ива са богати, майка й (Жаклин Дочева) е добродушна кифла. Нито колоритните учителки (Силвия Лулчева, Жана Яковлева), нито циничният преподавател по физическо (Иван Бърнев), нито сериозната психоложка (Ирмена Чичикова), нито строгият директор (Васил Бинев) могат да усмирят необузданата Дида. А когато проумява, че всичките й усилия са напразни, рухва. Огорчението й експлодира. Животът й е взривен. Филмът е помитащ. И е яростен, и е копнежен. Всичките актьори са чудесни до един, а Маргарита Стойкова е истинска фурия. „Диада“ ще излезе на 10 ноември. Два жестоки филма за трагедията на българската безпризорност с мечти в две възрасти. С универсално внушение за разпад.