20.8 C
София
петък, 14 юни 2024 г.

Ах, този лукс


Първата й среща с лукса не беше от най-щастливите. Еуфорията, че ще учи в Париж, увехна още на втория ден.

До началото на лекциите имаше цяла седмица, а септември е чудно време за разходка във френската столица. След като обиколи градината Тюйлери и дори поседя на шезлонг край шадравана, пое по известната Rue de Rivoli. Но зяпайки лъскавите витрини, остана доста изненадана, когато видя дънките на Dolce&Gabbana за 490 евро. Горе-долу толкова ще й останат за храна през месеца, след като плати наема, картата за градския транспорт, за библиотеката…

Но това беше само началото. Още много неща имаше да научи през следващите години. Например, че френските й състуденти ще общуват с нея по-малко лицемерно едва когато проговори добре езика им. Че ще минат няколко сесии, докато започнат да гледат сериозно на българката, която понякога отива на изпит рано сутринта направо след работа нощна смяна.

Въпреки непрестанно светещата й на червено сметка обичаше да се разхожда по малката, но много известна Avenue Montaigne и да разглежда витрините на най-големите – Dior, Chanel, Fendi, Valentino, Ralph Lauren, Yves Saint Laurent, Gucci, Prada, Chloe…

Едно лято по време на разпродажбите, които в цяла Франция започват в един и същи ден, забелязва, че пред магазина на Louis Vuitton в Galeries Lafayette се вие дълга опашка от азиатци. Не, там намаления няма, а освен това пускат вътре по списък. И тогава се зарече, че не само ще завърши с отличие университета, но ще има добра работа и ще може да си позволи чантата от няколко хиляди евро. Само ако знаеше, че ще й бъдат нужни десетина години, преди да влезе в лъскавия магазин и да посочи малката черна чантичка с жълта метална верижка. А защо Prada? Как защо – защото „Дяволът носи Prada“.

Със заплата над средноевропейската, днес тя може да си позволи лукса да се разходи с обувки Casadei, да носи рокли на Alexander McQueen, риза на Versace, сако на Saint Laurent. Предпочита да има няколко хубави и качествени екземпляра в гардероба си, отколкото куфари с т.нар. бърза мода, дрехи, които издържат до първото пране.
От известно време е пристрастена към Vanilla Diorama на Dior. Това е част от новата серия La Collection Privée на луксозния бранд. Скъпите парфюми са настанени в семпли стъклени бутилки, които се скриват в бели картонени цилиндри. Изчезнал е блясъкът на шишенцето, което прилича на бижу, но пък ароматът… Ах, този сладък упойващ мирис.

Създателят на парфюма Франсоа Демаши черпи вдъхновение от Diorama Gourmand, десерта, направен специално от елитния ресторант Maxim’s за мосю Диор. Днес този сладкиш е енигма, защото няма изображение или изчерпателно описание на рецептата. Знае се, че съчетава ванилови шушулки, портокалова глазура и горчив шоколад. За аромата парфюмеристът избира ванилия от Мадагаскар, която комбинира с нотки на портокал и на какао. Базовото звучене се допълва от гладкото сандалово дърво, което прави края на композицията успокояващ и свеж.

Ванилията е емблематичен материал в парфюмерията, а дизайнерът успява да разкрие нейната обонятелна красота, пълна с нюанси. Унисекс парфюмът се предлага в три формата: 40, 125 и 250 мл. Онлайн могат да се поръчат малки шишенца от 1,3 и 10 мл. Микроскопичният размер е 6,53 евро.

1500 милиарда евро – това е оборотът на световния пазар на луксозни стоки през 2023 г. и с е ръст от 8–10% прямо година по-рано. Тук се включва висша мода, първокласни автомобили, яхти, вина, хотели и спиртни напитки. На практика виждаме нов рекорд в сектора, който продължава да демонстрира своята устойчивост. Въпреки някои сътресения през последните месеци марките вървят напред и се очаква продажбите да нараснат между от 2 и 4% през 2024 г., сочи анали за McKinsey. Според експерти от Bain&Company до 2030 ще сме свидетели на ръст от 5 до 7% годишно.
Развиващите се икономики, особено в Азия (Китай и Южна Корея), продължават да бъдат основни двигатели на растежа при търсенето на продукти от висок клас. Според доклад на Bank of America през първото тримесечие на 2023 г. Азиатско-тихоокеанският регион е допринесъл с 44% от всички глобални приходи в сектора. Тогава луксозният бранш е отбелязал ръст от 15%. От началото на тази година числата са доста по-скромни, но експертите смятат, че тази ситуация е временна и до края на годината сегментът ще прибави няколко процента отгоре. Повишаващото се търсене на луксозни продукти през последните години може да се обясни по два начина: с нарастване на покупателната способност и с желание за демонстрация на социален статус. Продуктите са в ограничени серии и носят върху себе си лого, което има зад гърба си дълга история. Емблематичните марки са се превърнали в синоним на изключителност, качествена изработка, в изразяване на личен стил. Те имат културно значение и успех, което ги прави истински глобални икони.

Търговията с луксозни стоки започна своя поход по време на ковид кризата, която сложи своя отпечатък и върху мисленето на хората. Усещането за краткостта на живота стимулира апетита към красивите и уникални продукти. А както казва Оскар Уайлд, единственият начин да се отървеш от изкушението, е да му се отдадеш.

LVMH разработи частен блокчейн в борба с ментетата

Пиратските продукти заемат около 5 процента от вноса в ЕС

Търговията с фалшиви стоки процъфтява и удря продажбите и печалбите на засегнатите фирми. Това престъпление представлява цели 2,5% от световната търговия или 461 милиарда щатски долара. Положението в Европа е още по-лошо: пиратските продукти представляват около 5% от вноса в ЕС, сочи анализ на Европол. Наскоро агенцията подкрепи мащабна операция, водена от белгийската полиция за разбиването на израелска организирана престъпна група. Твърди се, че тази организация е произвеждала и внасяла фалшиви луксозни часовници и диаманти в Диамантения квартал на Антверпен. Арестувани са 15 заподозрени в Белгия (11), Израел (2), Холандия (1) и Словакия (1). Сред конфискуваните стоки са 165 луксозни часовника със сертификати, бижута, 200 диаманта.

Луксозният сектор традиционно предпочита физическите магазини, но днес голямото им предизвикателство е адаптирането към електронната търговия. Марките инвестират в дигитално развитие, за да достигнат до нови клиенти и да предложат нови онлайн изживявания. Но проблемът с фалшифицирането на легендарните брандове става още по-сложен.

Louis Vuitton е една от най-фалшифицираните марки в света на модата поради имиджа си на символ на статус. По ирония на съдбата характерният десен с монограм е създаден именно за да се ограничат ментетата. По приблизителни данни една пета от конфискуваните подправени аксесоари в ЕС са именно с лого на Louis Vuitton. Затова компанията води истинска война с измамниците. Наема екип от адвокати и специални разследващи агенции, за да преследват нарушителите чрез съдилищата по целия свят. Корпорацията отделя приблизително половината от комуникационния си бюджет за противодействие на фалшифицирането на своите стоки

Наскоро LVMH разработи частен блокчейн, чиято основна цел е да гарантира проследимостта и автентичността на луксозните продукти.

Топ 10 на най-добрите за всички времена

Луксозните брандове са създавани с години и често се асоциират със знаменитости и изобщо с представители на висшето общество. Насочени са към заможни клиенти, готови да платят по-високата цена заради използваните качествени материали, издръжливостта на продуктите и майсторството, с които се създадени. Най-добрите глобални луксозни марки имат мултимилиардни приходи от продажби всяка година.

Ето най-добрите на всички времена.

  1. Louis Vuitton е най-скъпият бранд, а самият консорциум LVMH е собственик на над 70 луксозни марки и производители, сред които Champagne Moët & Chandon, Dom Pérignon, Givenchy, Marc Jacobs, Kenzo, Fendi, Céline, Dior Watches, Sephora. На холдинга принадлежи и медийната група Les Echos.
    Основана в Париж през 1854 г. от своя едноименен дизайнер, марката е известна със своите емблематични чанти с монограма LV. По качество и популярност не отстъпват също кожените изделия, конфекцията, обувките, аксесоарите, часовниците и бижутата. С приходи над 15 милиарда долара годишно, Louis Vuitton е на върха на световната луксозна индустрия.
  2. Christian Dior определя френската елегантност и лукс от основаването си през 1946 г. Днес House of Dior обхваща висша мода, конфекция, кожени изделия, обувки, аксесоари, парфюми, козметика. Dior е известен със своя първичен силует New Look, както и с емблематични чанти като Lady Dior. Марката Dior представлява над 16% от общите продажби на групата майка LVMH.
  3. Gucci е златният стандарт в луксозната италианска мода, собственост на френския конгломерат Kering и представлява 60% от приходите му. Основана е през 1921 г. от Гучо Гучи във Флоренция, където и досега е централата й. Марката е известна със своите кожени изделия, обувки, конфекция, бижута, часовници, аромати, козметика и домашен декор. През 1998 г. Genius Jeans на Гучи чупи рекорда за най-скъп чифт дънки, скъсани и покрити с африкански мъниста, те са в продажба в Милано за 3134 долара.
  4. Chanel е символът на вечен лукс и стил. Френската луксозна къща е основана през 1910 г. от Габриел „Коко“ Шанел. Днес произвежда и продава луксозна конфекция, чанти, аксесоари, обувки, аромати и козметика по целия свят. От емблематичния парфюм Chanel №5 до популярната дамска чанта 2.55 и Little Black Dress, „Шанел“ е пионер в много от най-разпознаваемите стилове на луксозната мода. Частна собственост на потайното семейство Вертхаймер, марката генерира над 10 милиарда долара годишни продажби.
  5. Rolex продава най-добрите часовници в света, произведени в Швейцария. Компанията е основана през 1905 г. в Лондон от Ханс Уилсдорф. Често копиран, но никога съпоставим, Rolex е широко почитан сред потребителите на луксозни стоки като амбициозен връх на качество и постижения. От Submariner до Daytona и Datejust, най-емблематичните модели на Rolex са световно признати като символи на статус.
  6. Hermès стои като емблема на лукса. Френската къща за висша мода е създадена през 1837 г. Продуктите й са признати със своята несравнима майсторска изработка и вечна изтънченост. Най-известна е със своите емблематични чанти Birkin и Kelly. Hermès олицетворява ексклузивност и елегантност в разнообразните си предложения, които включват кожени изделия, копринени шалове, вратовръзки и парфюми.
  7. Cartier е образец на лукса, известен със своите изящни бижута и часовници, които са украсявали както кралски особи, така и знаменитости. Основана през 1847 г. в Париж, Cartier се превърна в синоним на вечна елегантност и майсторство. Нейните емблематични колекции, като гривната Love, часовника Tank и парчетата на Panthère, не са просто аксесоари, а реликви.
  8. Prada представлява най-доброто от италианското майсторство и авангардна чувствителност. Основана в Милано през 1913 г. от Марио Прада, днес произвежда и разпространява луксозни кожени изделия, обувки, облекло, аксесоари, аромати и козметични продукти в различните си домашни марки. Prada разчита на строго контролирана дистрибуция чрез над 600 пряко притежавани магазини.
  9. Ralph Lauren въплъщава класическата американска изискана елегантност от създаването си през 1967 г. Днес предлага на пазара облекло, аксесоари, аромати, хотелиерски услуги и други под марки, включително Ralph Lauren, Ralph Lauren Collection и Polo Ralph Lauren. С годишни приходи над 6 милиарда долара, управлява над 500 пряко магазина в света. Марката остава синоним на стила на старите пари от Източното крайбрежие, илюстриран от вечната тениска Polo на Lauren.
  10. Burberry е типичната британска луксозна марка, която датира от 1856 г. Известна със своите емблематични тренчкоти и отличителен кариран модел, безпроблемно преплита класически стил с иновативна мода. С ангажимент за устойчивост и майсторство, Burberry остава в челните редици на луксозната мода. През 2023 г. в изследване на социалдемократическата партия в Европейския парламент, университета Sheffield Hallam и други групи компанията е обвинена в използването на уйгурски лагери за принудителен труд за производство на дрехи.

Маргарита ДИМИТРОВА

- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини